قالب وبلاگ

هاست لينوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سايت و قالب وبلاگ

طراحي وب

روانشناسی

 
سه شنبه 11 بهمن1390
م : روانشناسي ن : آراه

لیبیدو

«لیبیدو» (Lipido) میزان انرژی سائق لذت است و شدت تمایل ارگانیسم را به لذت بردن نشان می دهد. «لیبیدو» دارای خواصی است که یکی از آنها « تحرک لیبیدو» (Lipido mobility) نامیده می شود یعنی در گذر زمان سوژه های مختلفی هدف لیبیدو قرار می گیرند. اگر درهر مرحله زندگی فرد به شی ء لیبیدویی مربوط به آن دوره دست یابد و انرژی لیبیدویی تخلیه شود فرد ارضا شده و وارد مرحله بعدی می شود. در صورتیکه عدم ارضا لیبیدو در یک مرحله منجر به توقف در آن مرحله می شود (Lipido Fixation) در واقع فرد در آرزوی به دست آوردن آنچه خاص آن مرحله بوده در آن ایستگاه متوقف می شود.

زندگی شبیه به یک بازی است شاید هم باید بگوییم همه بازی ها به نوعی «نماد زندگی» هستند در یک بازی کامپیوتری برای عبور از یک مرحله و ورود به مرحله بعدی بازی باید میزان خاصی امتیاز جمع کرد در غیر این صورت بازی مکرراً تکرار می گردد.

دراین نوشتار مراحل مختلف « بازی لیبیدو» را مرور می کنمی و ویژگی های رفتار فرد را در هر مرحله مورد بررسی قرار می دهیم:

1-   مرحله بازی با اسباب بازی ها

در مرحله اول بازی زندگی فرد با کنجکاوی و اشتیاق به دنیای اشیاء می نگرد و عاشق اسباب بازی هاست ساعت ها از وقت او صرف « وررفتن» با اسباب بازی ها می شود و از این طریق « لذت» می برد.

اگر در این مرحله فرصت کافی برای این بازی در اختیار فرد قرار گیرد. پس از مدتی علاقه فرد به اشیا کمرنگ تر می شود به این معنا که اشیا بدلیل « کاربردشان» مورد علاقه اند به دلیل « بودنشان» یک ماشین اسباب بازی را نمی توان سوار شد بنابراین کاربردی ندارد. برای یک کودک این ماشین اشتیاق ایجاد می کند ولی برای فردی که مرحله بازی یا اسباب بازی ها را گذرانده این ماشین ارزش چندانی ندارد. اما اگر در این مرحله فرصت بازی با اسباب بازی ها در اختیار فرد قرار نگیرد فرد می تواند تا آخر عمر در اشتیاق « اسباب بازی ها» بماند . افراد زیادی را می بینیم که به اشیا عشق می ورزند: کلکسیون هایی از مجسمه ها, ظروف, زیور آلات و عتیقه جات گرد آوری می کنند. کمد ها و گنجه های پر از وسایل بدون کاربرد یا وسایلی که برای صاحب شان کاربرد چندانی ندارد نشان دهنده تثبیت در این مرحله هستند.

شیفتگی در مقابل مدل های جدید اتومبیل ، مقروض شدن برای خرید وسایلی که تفاوت چندانی در زندگی ما ایجاد نمی کنند، افراط درخرید کردن(oniomania) از دیگر نشانه های تثبیت لیبیدو در این مرحله هستند.

2-   مرحله بازی با همبازی

درمرحله بعدی، نقطه هدف اشتیاق فرد از «اسباب بازی» به سمت «همبازی» جابجا می شود.

کودکی از مرحله اسباب بازی گذر کرده ترجیح می دهد به جای بازی کردن با یک اسباب بازی پر زرق و برق ، یک همبازی پیدا کند که با یک توپ پلاستیکی با او بازی کند. جستجوی همبازی کودکان را به کوچه و خیابان و خانه دوستان می کشد و زمینه ارتباط اجتماعی را برای آن ها فراهم می کند. اگر فرد این مرحله را با موفقیت بگذراندمی تواند به مرحله بعدی بازی برود در غیر این صورت ممکن است سال ها و حتی تا پایان عمر در این مرحله بماند. کسانیکه در این مرحله مانده اند به طور افراطی به ارتباطات دوستانه تمایل دارند.  افرادی که آن ها را « دوست باز» می نامیم کسانیکه به بهای از دست دادن رفتارهای هدفمند و برنامه های ضروری زندگی وقت خود را صرف دوستانشان می کنند در این مرحله بازی «جامانده اند» . «قماربازی افراطی» (Pathologic Gambling) یکی دیگر از جلوه های جاماندن در این مرحله بازی است. افرادی که در این مرحله جا می مانند ممکن است دچار وابستگی به مواد شوند اما آنچه آن ها را به سوی مصرف مواد می خواند نه «نشئه مواد » که «بزم مواد» است: ساعتها همنشینی و وقت گذرانی با دوستان، مطلوب آن هاست ومواد تنها بهانه ای است برای دورهم جمع شدن گرچه بدیهی است که مصرف مکرر مواد فرد را دچار «وابستگی فیزیولوژیک » هم می نماید.

3-   بازی با همبازی غیر همجنس

در شروع دوره نوجوانی بالا رفتن سطح هورمونهای جنسی موجب افزایش توجه به جنس مخالف می شود این تغییر باعث می شود همبازی مورد علاقه یک همبازی غیر همجنس باشد. اما هدف از ارتباط غیر همجنس در این مرحله ارتباط جنسی نیست بلکه هدف داشتن یک همبازی است. در واقع این مرحله از زندگی باعث می شود ارتباط اجتماعی گسترش یابد و فرد بتواند با افراد غیر همجنس خود نیز ارتباط پیدا کند اما «جاماندن» در این مرحله باعث تمایل افراطی به ارتباط با جنس مخالف می شود نکته قابل توجه این بازی «غیر جنسی» بودن آن است. فرد تمایل دارد با «همبازی» خود روابط عاشقانه داشته باشد ابراز عشق کند و عبارات عاشقانه بشنود اما به شدت نسبت به جزء جنسی در بازی احساس بدی پیدا می کند. در واقع این مولفه را موجب آلوده شدن عشق می داند. اگر همبازی او تمایل خود را برای نزدیکی جنسی اعلام کند این فرد احساس می کند عشق او دروغ است و فریبی بوده برای ارتباط جنسی .

به دلایلی که برای ما ناشناخته است تعداد دخترانی که در این مرحله جا می مانند پیش از پسران است و این مساله موجب این باور شده که تمایل جنسی در زنان بیشتر کیفیت رومانتیک دارد تا جسمانی .

نامه نگاری عاشقانه تمایل به اشعار و آوازهای عاشقانه جستجو برای پیداکردن «بهانه هایی» برای کارهای مشترک با جنس مخالف بدون اینکه کنایات و اشارات جنسی آن را « آلوده کند» و در موارد شدید « هذیان های عشقی» (Erotic Delusions) از نشانه های تثبیت در این مرحله است کسانی که آنان را «شخصیت ها نمایشی» (Histrionic personality) می نامیم نیز از جاماندگان در این مرحله هستند.

4-   بازی های رقابتی

در این مرحله بازی علاقه به «اثبات خود به دیگران» بخش عمده بازی می شود این جا مهم است که در بازی «برنده» شویم تا این که «مشغول بازی باشیم» وجود این مرحله از زندگی برای بالا بردن کوشایی و سرسختی ما در زندگی ضروری است همانطور که «اریک اریکسون» می گوید این مرحله industry vs. inferiority است. کسانیکه در این مرحله پیروزی ها و موفقیت هایی را کسب می کنند و در زمینه ای از زندگی گوی سبقت را می ربایند و بر سکوی پیروزی می ایستند می توانند این مرحله بازی را به پایان برسانند. «جاه طلبی» (Ambition) در این افراد همه زندگی را تحت تاثیر قرار نمی دهند. اما کسانی که در این مرحله جا بمانند تمام زندگی را میدان مسابقه ای می دانند که هدف آن «اثبات برتری خود نسبت به دیگران» است. آن ها حاضرند بهای سنگینی را بپردازند تا به مقام بالای اجتماعی دست یابند و برای به دست آوردن «ریاست» یا «شهرت» خود را به آب و آتش می زنند . عدم گذر از این مرحله منجر به این می شود که فرد تمام زندگی خود را صرف رقابت و جاه طلبی کند تا جایی که همه مولفه های زندگی تحت تاثیر همین یک موضوع قرار می گیرند. شخصیت های خود شیفته (Narcissistic personality) نمونه ای از چنین اشخاصی هستند . ناکامی شدید در این مرحله همراه با زمینه زیستی- روانی روان پریشی (Psychosis) می تواند منجر به شکل گیری هذیان های بزرگ منشی (Grandiosity Delusions) شود. در واقع فرد سعی می کند با تغییر دادن واقعیت و خلق یک دنیای تخیلی (Distortion) که در آن او به برتری می رسد آن چه در بازی واقعی بدست نیاورده جبران کند. افراد وابسته (Dependent personality) با «آویزان شدن» به افراد قدرتمند سعی می کنند این مرحله بازی را بگذرانند . در واقع آن ها تلاش می کنند عضو یا هوادار «تیم برنده» باشند. افراد متعصب که به عقیده، ملیت، مذهب یا نژاد خود چنان تعصب (prejudice) دارند که هر کس مخالف این موضوع تعصب باشد را بی ارزش و پست می دانند در واقع بدنبال راهی برای اثبات برتری خود نسبت به دیگران هستند. جالب این جاست که اگر همه آدم ها عقیده آن ها را بپذیرند « نبرد» آن ها به پایان نمی رسد آن ها به بخشی خاص یا شعبه ای خاص از آن مذهب یا عقیده می چسبند تا به گونه ای با دیگران متفاوت باشند و این تفاوت را دلیلی بر اثبات برتری خود می دانند.

بازی «جاماندگان» در این مرحله جزو پرهزینه ترین مسائل برای جامعه بشری است.

«میلان کوندرا» در کتاب «زندگی جای دیگری است» به زیبایی شرح زندگی کسی که در این مرحله گیر کرده است را می آورد.

5-   بازی های جنسی

در این مرحله زندگی – که به طور طبیعی با پایان نوجوانی و رسیدن به جوانی فر می رسد- دوباره علاقه به غیر همجنس افزایش می یابد با این تفاوت که هدف رابطه با غیر همجنس رسیدن به لذت نزدیکی است. وجود این مرحله در زندگی به طور طبیعی جزئی ضروری است تا حیات ادامه یابد اما « جاماندن» در این مرحله منجر به افراط در روابط جنسی می شود فرد جامانده در این مرحله آنقدر بطور افراطی با موضوع «سکس» درگیر است که نمی تواند با فردی از جنس مخالف مراوده داشته باشد و کشش شدیدی را برای نزدیکی با او در خود حس نکند.

گروهی از نظریه پردازان واژه «اعتیاد جنسی» (Sex Addiction)  را برای این افراد پیشنهاد کرده اند .جالب است که گاهی جاماندگان در مرحله قبل اثبات خود موضوع جنسی را برای اثبات خود بر می گزینند و با مبتلایان به Sex Addiction اشتباه گرفته می شوند. مردانی که پی در پی به دنبال ایجاد روابط جنسی هستند و مرتب مشغول «لاف زندن» درباره روابط جنسی خود هستند و بیش از آنکه خود موضوع سکس برای آن ها جذاب باشد برایشان مهم است که برای دیگران بگویند که « چه ها کرده اند» دچار جاماندن درمرحله اثبات خود هستند زنانی که با اغواگری جنسی (seduction) به دنبال این هستند که افراد زیادی را به خود جذب کنند و آن ها را « تشنه از لب آب برگردانند» مساله جنسی ندارند بلکه به دنبال اثبات خود هستند.

6-   بازی «مامان و بابا»

بطور طبیعی بعد از رابطه جنسی زاد و ولد پیش می آید. از نظر روانی نیز طی کردن طبیعی مرحله جنسی باعث می شود که «لیبیدو» معطوف به نقش والدانه (parenting) گردد آن گاه فرد به جای علاقه جنسی معطوف به افراد معتمد علاقه به همسری پیدا می کند که در «لانه سازی» و مراقبت از کودکان با او همکاری کند. هدف لیبیدو به جای لذت بردن مستقمی لذت بردن غیر مستقیم خواهد بود فرد با فراهم کردن اسباب بازی برای کودکش لذت میبرد بازی کودک با همبازی و موفقیت او در رقابت ها پدرو مادر را ارضا می کند.

به طور طبیعی این مرحله از زندگی همچون مرحله جنسی برای دوام حیات ضروری است اگر پدر و مادر از فراهم کردن لانه و کاشانه برای فرزندان شان لذت نمی بردند فرزندان خود به مرحله استقلال و «لانه سازی» رسیدند مادر یا پدر دست از مراقبت از آن ها برندارند. انسان هایی را می بینیم که با وجود فراهم بودن شرایط و سن مناسب قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نیستند و وقتی که والدین آن ها را ملاقات می کنیم «چسیندگی» یک یا هر دوی آن ها را به فرزند احساس می کنیم.

آن ها با مراقبت افراطی ترساندن فرزند و ایجاد این ذهنیت که او ناتوان است و تصمیمات اشتباه می گیرد او را چنان « زمین گیر» میکنند که او « برای همیشه» در لانه آن ها بماند و نیاز آن ها را برای بازی مامان و بابا ارضا کند.

7-   خط پایان

مروری بر آن چه گفته شد نشان می دهد که گروه زیادی از مردم تا پایان زندگی در میان بازی «گیر می کنند» اما اگر از همه مراحل بازی عبور کنیم «خط پایان» بازی کجاست؟

در این چنین وضعیتی انرژی «لیبیدو» تخلیه می شود فرد همه لذت ها را « به جا» و « به اندازه» تجربه کرده و تمایل به «پایان بردن» بازی در او پدید می آید. در این جا سائق دیگری به جای لیبیدو به صحنه می آید که به آن «غریزه مرگ» (Thana to)  گفته می شود.

اگر فرد به این خط پایان نرسیده باشد و در هر یک از مراحل بازی گیر کرده باشد فکر کردن درباره مرگ یا هر اتفاقی که «مرگ » را به ذهن فرد یاداوری می کند او را دچار یک بحران ترس و وحشت می کند. بسیاری از افرادی که در کلینیک با ترس از بیماری و با نشانگان هایی همچون اختلال هراس (panic disorder) و خود بیمارانگاری (Hypochondrias is) مراجعه می کنند در عمق ذهن دچار «ترس از مرگ» می باشند.

از سوی دیگر فرارسیدن زودرس «تاناتو» نه تنها نشانه رسیدن به «خط پایان» نیست بلکه نشانه ناکامی عمیق (Frustration) از طی کردن مراحل بازی است و نوعی «فرار از بازی» محسوب می شود همانند بازیگری که هنگامی که خود را نزدیک به شکست می بیند بازی را به هم می زند ناتوانی در ارضا «لیبیدو» باعث فرارسیدن زودرس «تاناتو» می گردد فرارسیدن زودرس غریزه مرگ باعث «میل به تخریب» می شود فرد اقدامات خشن و بی رحمانه انجام می دهد علاقه به شکستن کسانیکه آن ها را «شخصیت های ضد اجتماعی» (Antisocial personality) می نامیم نمونه ای از این افراد هستند گاهی نیز فرارسیدن زودرس «تاناتو» منجر به تمایلات خود تخریبی میل به خودکشی ناتوانی از لذت بردن و احساس پوچی می گردد که نمونه بارز آن را در «شخصیت های مرزی» (Borderline personality) می بینیم.

رسیدن به موقع به خط پایان برخلاف «تاناتوی نابجا» بسیار «نرم و آرام» اتفاق می افتد هیچ علاقه ای به تخریب به وخود کشی وجود ندارد و نگاه به زندگی همچون نگاه به داستانی شیرین که به پایان رسیده است با احترام و علاقه است هر چند انتظار «داستان بعدی» با علاقه و کنجکاوی در کنار آن قرار دارد شاید آن چه «پائولو کوئیلو» در انتهای کتاب «جنگجوی نور» می آورد توصیف زیبایی از حال چنین کسی باشد:

«وقتی فرمان انتقال می رسد جنگجو به تمام دوستانی که در طو ل راه بدست اورده است می نگرد به بعضی از آن ها اموخته است که صدای ناقوس معبد غرق شده را بشنوند وبرای دیگران گرد آتش داستان هایی را نقل کرده است. جنگجوی نور از همراهان سفر سپاسگذاری می کند ضمن آنکه خاطرات سفری فراموش ناشدنی را با خود به همراه دارد نفس عمیقی می کشد و به پیش می رود.»

منبع:acpsy.blogfa.com

آخرین مطالب وب سایت bethink
» هوش عاطفي
» تفاوتEQ با IQ
» نحوه شکل گیری هوش عاطفی
» ابعاد هوش عاطفی در مديريت و رهبري
» چرا خانمها نمي توانند به درستي ارتباط برقرار کنند؟
» 12 انگيزه غلط براي ازدواج
» 5 راه ساده براي خاتمه دادن به اختلافات و مرافعات
» عشق بورزید تا به شما عشق بورزند
» تفسیرهای خاخام
» بیمارستان روانی
» برایت ارزوی کافی میکنم!
» كتاب مردان مريخي و زنان ونوسي
» كتاب زندگينامه استيو جابز
» دانلود سمینار موفقیت (دکتر شاهین فرهنگ)
» دانلود سمینار جوان و هدف زندگی (دکتر شاهین فرهنگ)
» دانلود سمينار خانواده موفق (ارتباط زن و شوهر و خانواده) (دکتر شاهین فرهنگ)
» دانلود سمینار ازدواج موفق (دکتر شاهین فرهنگ)
» دانلود سمينار قانون جذب (دكتر شاهين فرهنگ)
» دانلود سمینار زن، عفاف و هدف زندگی (دکتر شاهین فرهنگ)
» دانلود سمینار فلسفه عفاف و نماز (دکتر شاهین فرهنگ)



 

.:: This Themplate By : Theme-Designer.Com ::.